Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2005

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2005

NGC 3242: Duch Jupitera

Uznání: Bruce Balick (U. Washington) et al., HST, NASA

Poté, co hvězda jako je Slunce ukončí ve svém jádru fúzi, tak odhodí svoje vnější vrstvy při krátké a nádherné kosmické podívané zvané planetární mlhovina. Takovou planetární mlhovinou je i NGC 3242 se stelárním pozůstatkem bílého trpaslíka, který je vidět ve středu. Tato mlhovina se někdy nazývá Duch Jupitera podle svého slabého, ale podobného vzhledu s plynovou obří planetou, která vládne sluneční soustavě. NGC 3242 ovšem měří jeden světelný rok a je také mnohem dál, jak pouhých 40 světelných minut k Jupiteru. Astronomové během pozorování expanze této duchovité mlhoviny odhadli vzdálenost k NGC 3242 na asi 1 400 světelných let. Červená křidélka, která jsou vidět na krajích mlhoviny, jsou ale stále trochu tajemná.

Štítky: Planetární mlhovina, Bílý trpaslík, Ngc3242, Red flier