Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2006

Zbytek supernovy a rázová vlna

Uznání: Chandra: NASA / CXC / GSFC, U.Hwang et al.; ROSAT: NASA/GSFC/S.Snowden et al.

Hmotné hvězdy končí svůj život jako supernovy a při výbuchu odvrhují svoje vnější vrstvy zpátky do mezihvězdného prostoru. Impozantní smrtící explozi vyvolává zhroucení neudržitelně hustého hvězdného jádra. Na obrázku je rozpínající se zbytek supernovy Puppis A, jeden z nejjasnějších zdrojů na rentgenové obloze. Nyní má průměr asi 10 světelných let a světlo z původní exploze poprvé dospělo na Zemi před několika tisíci lety. Vložený snímek pořízený rentgenovými kamerami observatoře Chandra ukazuje výrazné podrobnosti silné rázové vlny, která rozráží mezihvězdné mračno, když postupuje už dříve existujícím materiálem. Větší políčko z družice ROSAT u středu zbytků zachycuje bodový rentgenový zdroj. Tímto zdrojem je mladá neutronová hvězda, zbytek zhrouceného jádra hvězdy vymrštěného explozí, které se pohybuje pryč rychlostí asi 1000 kilometrů za sekundu.

Štítky: Supernova, Rázová vlna, Zbytek supernovy, Puppis a