Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. únor 2006

Saturnova bouře a prstencový svit

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Tyto vířící bouřkové mraky zachycené na noční straně Saturnu kosmickou sondou Cassini osvětluje svit prstence - sluneční světlo odražené od skvostné soustavy prstenců. Bouři, která měří 3500 kilometrů, zpozoroval minulý měsíc amatérský astronom, když rotovala přes přes denní stranu Saturnu. Když byla bouře na stejné straně Saturnu jako sonda Cassini, tak byly detekovány vzplanutí rádiového šumu, které naznačují, že rádiovou emisi zřejmě způsobují bouřkové bleskové výboje. Na tomto Cassiniho snímku nejsou vidět žádné záblesky, ale zato si vědci povšimli, že se bouře vyskytuje u jižní bouřkové aleje na jižní polokouli, zhruba ve stejném místě, jako počátkem minulého roku Saturnova Dračí bouře. Ovšem nová bouře je větší a zdá se, že i silnější, takže by to mohla být znovuzrozená Dračí bouře.

Štítky: Saturn, Blesk, Bouře, Dragon storm, Ringshine