Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. únor 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. únor 2006

Rekurentní nova RS Ophiuchi

Uznání a copyright: John Chumack

Toto pěkné pole hvězd v souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus) má střed na hvězdě, která není zase tak často vidět - RS Ophiuchi. Počátkem minulého týdne se RS Oph náhle stala poprvé od roku 1985 viditelnou i prostému oku. RS Oph je typem kataklysmické proměnné hvězdy klasifikované jako rekurentní nova a svoji jasnost dramaticky zvýšila z 11. magnitudy, takže je příliš slabá, aby byla k nalezení na některých hvězdných mapách. Historicky vzato byla u RS Oph od roku 1898 pozorována pouze čtyři podobná vzplanutí. Takové hvězdy se nyní modelují jako vzájemně působící podvojné hvězdy, které se skládají z kompaktního bílého trpaslíka spoluobíhajícího s nadmutým červeným obrem. Jak padá materiál z červeného obra, tak se zachytává v rotujícím akrečním disku a teprve až potom nakonec dopadne na bílého trpaslíka. Nestability disku nebo nakupení materiálu na kompaktní hvězdě vedou k příležitostnému, ale rychlému uvolnění energie při nukleáním hoření. RS Ophiuchi se ve vzdálenosti 3000 světelných let nyní rychle zeslabuje. Tento teleskopický pohled zabírá asi 2 stupně (4 úplňky) a byl zachycen ráno 16. února z observatoře RAS pod oblohou Nového Mexika.

Štítky: Binary star, Hvězda, Nova, Rudý obr, Bílý trpaslík, Cataclysmic variable