Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. srpen 2006

Spitzerův Orion

Uznání: Thomas Megeath (Univ. Toledo) et al., JPL, Caltech, NASA

Jen málo kosmických podívaných vzrušuje představivost tak, jako mlhovina Orion, nesmírná porodnice hvězd vzdálená zhruba 1500 světelných let. Tato mlhovina se nazývá též M42 a je vidět i neozbrojeným okem, ale tento úžasný infračervený pohled ze Spitzerova kosmického dalekohledu proniká turbulentními mračny kosmického plynu a prachu a umožňuje zkoumat tuto oblast do bezprecedentních podrobností. Při plném rozlišení tato pozoruhodná data poskytují census nových hvězd a potenciálních slunečních soustav. Na základě infračerveného záření horkého prachu bylo detekováno asi 2300 mladých hvězd obklopených planetotvornými disky spolu s asi 200 hvězdnými embryi, hvězdami příliš mladými na to, aby se u nich vyvinuly disky. Tento snímek 0.8 krát 1.4 stupnů ve falešných barvách je při vzdálenosti mlhoviny Orion asi 20 světelných let široký.

Štítky: Star-formation, Vznik planety, Infračervený