Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. srpen 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. srpen 2006

Spirální galaxie s příčkou NGC 1300

Uznání: Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Velká a nádherná spirální galaxie s příčkou NGC 1300 se nachází asi 70 miliónů světelných let daleko na březích řeky souhvězdí Eridanus. Tento kompozitní pohled na překrásný vesmírný ostrov z Hubblova kosmického dalekohledu je jedním z největších snímků celé galaxie vůbec kdy z Hubbla pořízených. NGC 1300 má přes 100 000 světelných let a Hubblův snímek ukazuje výrazné podrobnosti dominantní příčky a majestátních spirálních ramen. Při bližším zkoumání samotného jádra této klasické spirály s příčkou je vidět pozoruhodná oblast se spirální strukturou velká asi 3000 světelných let. Na rozdíl od jiných spirálních galaxií včetně naší vlastní Mléčné dráhy v NGC 1300 není v současnoti známa hmotná centrální černá díra.

Štítky: Spirální galaxie, NGC 1300, Barred galaxy