Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2006

Merkur a chromosféra

Uznání a copyright: Phil Jones

Astronom Phil Jones si středeční přechod Merkuru užíval v Dallasu v Texasu a pořídil tento podrobný snímek Slunce. Proti jasnému slunečnímu disku se spikulemi a protuberancemi na okraji lze vidět siluetu nejvnitřnější planety na síti buněk a temných filamentů. Kompozitní obrázek byl pořízen dalekohledem s H-alfa filtrem, který propouští pouze červené světlo atomů vodíku. Takové snímky zvýrazňují sluneční chromosféru, oblast sluneční atmosféry bezprostředně nad fotosférou, neboli normálně viditelným povrchem. Zdá se, jakoby se maličký disk Merkuru vlevo od středu podobal malé sluneční skvrně, která je ovšem příliš kulatá. Na H-alfa snímcích v oblastech slunečních skvrn obvykle dominují jasné skvrny (zvané plages) ve sluneční chromosféře.

Štítky: Slunce, Merkur, Přechod, H alpha, Chromosphere