Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. prosinec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. prosinec 2006

Fobos: Odsouzený měsíc Marsu

Uznání: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Tento měsíc má svůj osud zpečetěný. Podle římského boha války pojmenovaná rudá planeta Mars má dva maličké měsíčky Fobos a Deimos, jejichž jména v řečtině znamenají strach a hrůza. Tyto marťanské měsíce mohou být docela dobře zachycenými asteroidy z hlavního pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem nebo možná z ještě vzdálenějších oblastí sluneční soustavy. Větší měsíc Fobos se na tomto skvělém barevném snímku z kosmické sondy Mars Express pořízeném v rozlišení asi sedm metrů na pixel podobá asteroidu a je vidět jak je posetý krátery. Fobos ovšem obíhá tak blízko Marsu, asi jen 5 800 kilometrů nad povrchem ve srovnání s 400 000 kilometry u našeho Měsíce, že gravitační slapové síly jej táhnou dolů. Asi za 100 miliónů let nejspíše spadne na povrch nebo se rozdrobí napětím vyvolaným neúnavnými slapovými silami a trosky kolem Marsu vytvoří prstenec.

Štítky: Mars, Měsíc, Phobos

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích