Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. leden 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. leden 2007

Světlo z prvních hvězd ve vesmíru

Uznání: NASA/JPL-Caltech/A. Kashlinsky (GSFC) et al.

Jaké byly první hvězdy? Nikdo zatím neví. Naše Slunce není hvězda první generace. Není ani hvězdou druhé generace. Zdá se, že první hvězdy ve vesmíru se přišly a odešly asi před 13 miliardami let. Nyní bylo možná poprvé detekováno světlo z prvních hvězd. Hloubková pozorování Spitzerovým kosmickým dalekohledem v infračerveném světle detekovala difuzní záři, která možná pochází z první generace hvězd řádově stokrát hmotnějších než naše Slunce. Snímek nahoře ukazuje infračervené světlo pozadí s mírně zjasněnými skvrnami, které mohly původně pocházet z kup těchto prvních objektů. Šedé oblasti jsou místa, odkud byly digitálně odstraněny blízké hvězdy popředí z Mléčné dráhy.

Štítky: Kosmologie, Light, First stars

48. vesmírný týden 2023

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 27. 11. do 3. 12. 2023. Měsíc bude v úplňku. Jupiter je večer na jihovýchodě, Saturn nad jihozápadem. Ráno září na východě jasná Venuše. Aktivita Slunce se výrazně zvýšila a opět nastala i slabá polární záře. Kometa 12P se na obloze přibližuje k hvězdě Vega v Lyře. Počet startů Falconů směřuje letos k číslu 100. Startovat bude také Sojuz s nákladní lodí Progress MS-25 k ISS. Před 100 lety se narodil čestný člen České astronomické společnosti Vojtěch Letfus.

Tři planetární mlhoviny HFG1,  Abell6 a Sh2-200