Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2007

Jasná galaxie NGC 2903

Uznání a copyright: R. Jay GaBany (Cosmotography.com)

Spirální galaxie NGC 2903 je jen asi 20 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Lva (Leo). Je překvapivé, že tato jedna z nejjasnějších galaxií viditelných na severní obloze chybí ve slavném katalogu nebeských pozoruhodností Charlese Messiera. Tento působivý ostrý barevný snímek ukazuje krásná modrá spirální ramena této galaxie. Na snímku z pozemského dalekohledu jsou také spletité podrobnosti centrálních oblastí NGC 2903, pozoruhodná směs starých a mladých hvězdokup s nesmírnými prachovými a plynnými mračny. NGC 2903 projevuje opravdu výjmečnou míru vznikání hvězd poblíž svého centra a je také jasná v rádiovém, infračerveném, ultrafialovém a rentgenovém pásmu. NGC 2903 je jenom o něco menší než naše Mléčná dráha, měří asi 80 000 světelných let.

Štítky: Spirální galaxie, Ngc2903

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety