Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. červenec 2007

Infračervený Trifid

Uznání: J. Rho (SSC/Caltech), JPL-Caltech, NASA

Mlhovinu Trifid aka Messier 20 lze snadno nalézt i malým dalekohledem a je to dobře známá zastávka v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Ale tam, kde obrázky ve viditelném světle ukazují mlhovinu rozdělenou do tří částí tmavými, zakrývajícími prachovými pásy, tak tento pronikavý infračervený snímek odhaluje zářivá vlákna prachových mračen a nově zrozené hvězdy. Za tento skvělý pohled ve falešných barvách vděčíme Spitzerovu kosmickému dalekohledu. Astronomové použili údaje ze Spitzerova infračerveného snímku ke sčítání nově zrozených hvězd a embryonických hvězd, které by jinak byly ukryté v natálních prachových a plynových mračnech této spletité hvězdné porodnice. Trifid má asi 30 světelných let a nachází se asi 5500 světelných let daleko.

Štítky: Star-formation, Infračervený, M20, Trifid Nebula