Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červenec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červenec 2007

NGC 4449: Malá galaxie podrobně

Uznání: NASA, ESA, A. Aloisi (STScI / ESA), Hubble Heritage (STScI / AURA) - ESA/Hubble Collaboration

Často se zdá, že všechnu slávu seženou jen velké spirální galaxie. Jejich nově vzniklé, jasné, modré hvězdokupy podél krásných, symetrických spirálních ramen zaručeně přitáhnou pozornost. Ale i v malých, nepravidelných galaxiích jako je 12 miliónů světelných let vzdálená NGC 4449 také vznikají hvězdy. Například tento ostrý podrobný snímek z Hubblova kosmického dalekohledu této dobře studované galaxie jasně demonstruje, že červenavé hvězdotvorné oblasti a mladé modré hvězdokupy jsou velmi rozšířené. Tento malý vesmírný ostrov velký 20 000 světelných let se často porovnává se satelitní galaxií naší vlastní Mléčné dráhy, s Velkým Magellanovým mračnem. NGC 4449 je členem skupiny galaxií v souhvězdí Honících psů (Canes Venatici).

Štítky: Star-formation, Hvězdokupy, Ngc4449, Irregular galaxy