Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2007

Ohon Podivuhodné hvězdy

Uznání: NASA, JPL-Caltech, GALEX, C. Martin (Caltech), M. Seibert (OCIW)

Astronomové až do sedmnáctého století znali Omicron Ceti neboli Mira jako podivuhodnou hvězdu, hvězdu jejíž jasnost se v průběhu 11 měsíců může výrazně měnit. Mira se nyní považuje za archetyp celé třídy dlouhoperiodických proměnných hvězd. Moderní astronomové nedávno s překvapení zjistili další výraznou charakteristiku Miry, skoro 13 světelných let dlouhý, jakoby kometární ohon. Objev se uskutečnil na základě ultrafialových obrazových údajů z družice GALEX (Galaxy Evolution Explorer). Před miliardami let se Mira podobala našemu Slunci, ale nyní se nafoukla do rudého obra a její vnější vrstvy se odfoukávají do mezihvězdného prostoru. Jak tato obří hvězda brázdí okolním mezihvězdným médiem rychlostí 130 kilometrů za sekundu, tak odvrhávaný materiál vytváří ohon, který svítí v ultrafialovém světle. Množství materiálu v ohonu Miry se odhaduje na 3000 násobek hmoty planety Země. Mira se nachází asi 400 světelných let daleko v souhvězdí Velryby (Cetus) a je v současnosti příliš slabá, aby mohla být vidět pouhým okem, ale v polovině listopadu se stane zase viditelnou.

Štítky: Ultrafialový, Mira, Variable star, Omicron ceti