Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. červenec 2006

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. červenec 2006

Mira: Podivuhodná hvězda

Uznání: X-ray Image: M. Karovska (Harvard-Smithsonian CfA) et al., CXC / NASA
Illustration: M.Weiss(CXC)

Pro astronomy sedmnáctého století byla hvězda Omicron Ceti, neboli Mira známa jako podivuhodná hvězda, hvězda jejíž jasnost se mohla v průběhu 11 měsíců podstatně měnit. Moderní astronomové dnes znají celou třídu dlouhoperiodických proměnných červených obřích hvězd typu Mira, které jsou chladné, pulsují a mají průměr zhruba 700 krát větší než Slunce. Samotný 420 světelných let vzdálený červený obr Mira (Mira A, vpravo) spoluobíhá kolem malého bílého trpaslíka (Mira B). Mira B je obklopena diskem materiálu zachyceného z pulsujícího obra a v takové dvojhvězdné soustavě se od horkého akrečního disku u bílého trpaslíka očekává tvorba rentgenového záření. Tento ostrý snímek ve falešných barvách z observatoře Chandra také zachycuje jak červený obr v rentgenových energiích silně září, přičemž je zřetelně oddělen od rentgenové emise akrečního disku svojí doprovodné složky. Po umístění kursoru nad a mimo obrázek se rentgenový snímek Miry z Chandry střídá s uměleckou představou této stále podivuhodné vzájemně se ovlivňující podvojné hvězdné soustavy.

Štítky: Binary star, Rudý obr, Bílý trpaslík, Rentgenový, Akreční disk, Mira, Variable star, Mouse over