Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. říjen 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. říjen 2007

Teleskopický pohled na erupci komety Holmes

Uznání a copyright: Igor Chekalin

Co se stalo s kometou Holmes? Normálně poslušná, před 100 lety objevená kometa 17P/Holmes, se minulý týden během několika málo hodin zjasnila skoro miliónkrát. V astronomických termínech se kometa zjasnila z magnitudy 17, kdy byla viditelná jen dobrými dalekohledy, na magnitudu 3, takže se stala viditelnou pouhým okem. Kometa Holmes již v květnu 2007 prošla vně dráhy Marsu nejblíže k Slunci a vrací se zpět ke dráze Jupiteru, když nastala erupce. Náhlé zjasnění komety nejspíše způsobila nějaká událost s uvolněním plynu odrážejícím sluneční světlo, možná led tající nad kavernou s plynem nebo částečný rozpad jádra komety. Na snímku nahoře z malého dalekohledu z minulého čtvrtku se kometa Holmes jeví jako mlhavá žlutá skvrna s výrazně větším úhlovým průměrem než mají zemskou atmosférou rozmazané vzdálené hvězdy. Ačkoliv oběžná dráha komety Holmes ji příští dva roky ponechá na severní obloze, tak zůstává otázkou, zda se na ni budeme dívat dalekohledem nebo slunečními brýlemi.

Štítky: Kometa, Erupce, Comet Holmes