Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. prosinec 2007

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. prosinec 2007

Nádherná mlhovina Bumerang

Uznání: Hubble Heritage Team, J. Biretta (STScI) et al., (STScI/AURA), ESA, NASA

Toto symetrické mračno zvané mlhovina Bumerang vzniklo vysokorychlostním větrem plynu a prachu, který vane rychlostí skoro 600 000 kilometrů za hodinu ze stárnoucí centrální hvězdy. Rychlá expanze ochlazuje molekuly nebulárního plynu na zhruba jeden stupeň nad absolutní nulou, což je dokonce níže, než je teplota záření kosmického pozadí a to z této mlhoviny činí nejchladnější známou oblast vzdáleného Vesmíru. Mrazivá mlhovina Bumerang svítí prachem odráženým světlem z centrální hvězdy a předpokládá se, že se tato hvězda nebo hvězdná soustava vyvíjí do fáze planetární mlhoviny. Tento snímek z Hubbla byl pořízen s pomocí polarizačních filtrů (analogické s polarizačními slunečními brýlemi) a barevné kódování odpovídá úhlu polarizovaného světla. Krásný výsledek sleduje malé prachové částice, zodpovědné za polarizaci a rozptyl světla. Mlhovina Bumerang má asi jeden světelný rok a leží ve vzdálenosti asi 5000 světelných let v souhvězdí Centaurus.

Štítky: Teplota, Planetární mlhovina, Polarized light, Boomerang nebula