Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. březen 2008

Podrobný snímek tygřích pruhů na Enceladu

Uznání: Paul Shenk (LPI), USRA; Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Mohl by být pod Enceladem život? Nedávný průlet kolem ledového měsíce Saturnu tuto fascinující myšlenku podpořil. Snímky z automatické kosmické sondy Cassini na oběžné dráze kolem Saturnu před dvěma lety astronomy přivedly k nepopiratelnému závěru, že Saturnův měsíc Enceladus vyvrhuje fountány plynu a ledových krystalů prasklinami ve svém povrchu, kterým se říká tygří pruhy. Minulý měsíc se sonda Cassini ponořila do jedné z těchto fontán a zjistila, že obsahují vodní páru obohacenou malým množstvím metanu a také jednoduchých i složitých organických molekul. Vlečky částic z Enceladu se překvapivě podobají složení mnoha komet. A co více, teplota a hustota těchto vleček ukazuje, že by mohly pocházet z teplejších zdrojů, možná z kapalného zřídla pod povrchem. Moře kapalné vody obsahující organické molekuly je dobrým místem pro hledání života. Na snímku nahoře je svisle zvýrazněný podrobný snímek některých dlouhých, průdušných tygřích pruhů. Tento počítačový kompozit vznikl ze snímků a stínů zachycených při nedávném průletu sondy Cassini. Devět dalších průletů kolem Enceladu se plánuje.

Štítky: Enceladus, Tiger stripes, Close up