Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. březen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. březen 2008

Slabé čočky deformují vesmír

Uznání: S. Colombi (IAP), CFHT Team

Je vzdálený vesmír opravdu takový, jak vypadá? Astronomové doufají, že ne. Působení temné hmoty, která je normálně neviditelná, může projevovat svoji přítomnost borcením obrazů ze vzdáleného vesmíru podobně, jako stará okna deformují pohled ven. Zjistěním míry s jakou se galaxie pozadí jeví neobvykle ploché a podobné sousedním galaxiím lze odhadnout rozložení temné hmoty, která způsobuje slabý jev gravitační čočky. Analýza tvarů 200 000 vzdálených galaxií Kanadsko-francouzko-havajským dalekohledem (CFHT) opravdu ukazuje na přítomnost masivní sítě distribuované temné hmoty. Budoucí výsledky mohou dokonce umožnit rozlišit podrobnosti jejího rozložení. Počítačem generovaný simulovaný obraz nahoře ukazuje, jak temná hmota, která je zde vidět červeně, ovlivňuje dráhu světla a zdánlivý tvar vzdálených galaxií, zde zobrazených modře.

Štítky: Vesmír, Kosmologie, Weak lensing