Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. duben 2008

Kulová hvězdokupa M55 z CFHT

Uznání a copyright: Jean-Charles Cuillandre (CFHT), Hawaiian Starlight, CFHT

Padesátá pátá položka v katalogu Charlese Messiera je velká a nádherná kulová hvězdokupa s asi 100 000 hvězdami M55. M55 je jen 20 000 světelných let daleko v souhvězdí Střelce (Sagittarius) a pozemským pozorovatelům se jeví jako 2/3 velikosti úplňku. Kulové hvězdokupy jako je M55 se vyskytují v halu naší Mléčné dráhy jako gravitačně vázaná populace hvězd, která je mnohem starší, než stelární skupiny v disku Galaxie. Astronomové, kteří podrobně studují hvězdy v kulových hvězdokupách, mohou přesně změřit jejich věk a vzdálenost. Jejich výsledky nakonec vymezují stáří Vesmíru (... musí být starší, než hvězdy v něm!) a slouží jako základní stupeň na stupnici astronomických vzdáleností. Tento skvělý barevný snímek pořídil 3.6 m dalekohled CFHT a v hvězdokupě M55 zabírá asi 100 světelných let.

Štítky: Kulová hvězdokupa, CFHT, M55