Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. duben 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. duben 2008

Jih Orionu

Uznání a copyright: Johannes Schedler (Panther Observatory)

Asi 2 stupně jižně od slavné Mlhoviny v Orionu, kde vznikají hvězdy, se nachází řada slibných mlhovin a hvězd. Tato oblast oplývá energetickými mladými hvězdami s výtrysky a výtoky, které pronikají okolním materiálem rychlostmi stovek kilometrů za sekundu. Tyto interakce vytvářejí zářivé rázové vlny známé jako Herbig-Harovy (HH) objekty. Tak například vznešený plavný oblouk vpravo od středu je katalogizován jako HH222 a také se nazývá mlhovina Vodopád. HH 401 dole pod vodopádem má zřetelný kónický tvar. Jasná namodralá mlhovina dole vlevo od středu je NGC 1999, prachové mračno, které odráží světlo od vnořené proměnné hvězdy. Tento celý kosmický pohled, který zabírá přes 30 světelných let, je u okraje komplexu molekulárních mračen v Orionu vzdáleného asi 1500 světelných let.
Oprava: Slovosled poslední věty opraven podle Ivana Růžičky 4.4.

Štítky: Mlhovina Orion, Waterfall, Herbig haro, Ngc1999, Hh222