Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. červenec 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. červenec 2008

Caloris zvýrazněnými barvami

Uznání: Courtesy of Science/AAAS

Rozsáhlá pánev Caloris na Merkuru je jedním z největším impaktních bazénů ve sluneční soustavě. Tento bazén vznikl v ranné historii sluneční soustavy dopadem velkého asteroidu, měří asi 1500 kilometrů a na této mozaice ve zvýrazněných barvách je vidět žlutě. Tyto obrazové údaje pocházejí z průletu kosmické sondy MESSENGER 14. ledna a pořídil je přístroj MDIS. Oranžové skvrny kolem obvodu bazénu se nyní považují za vulkanické výstupy, což představuje nový důkaz, že hladké pláně na Merkuru vskutku vznikly lávovými toky. K dalším objevům na Merkuru patří důkaz sondy MESSENGER, že Merkur má podobně jako planeta Země globální magnetické pole, které generuje jeho velké jádro jako dynamo a že povrch Merkuru se výrazně smrštil, když se jeho jádro ochladilo.

Štítky: Merkur, Messenger, Caloris Basin, Enhanced color