Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. srpen 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. srpen 2008

NGC 7008: Mlhovina Fetus

Uznání a copyright: Dietmar Hager, Don Goldman, Paul Mortfield

Kompaktní a okrouhlá planetární mlhovina NGC 7008 je ve vzdálenosti asi 2800 světelných let v na mlhoviny bohatém souhvězdí Labuť (Cygnus). Tento působivý teleskopický pohled ukazuje pozoruhodné barvy a podrobnosti v NGC 7008 vhodnou kombinací širokopásmových a úzkopásmových snímků ze dvou různých dalekohledů s celkem 12 hodinovou expoziční dobou. Spletitý výběr útvarů v mlhovině o průměru zhruba 1 světelný rok jí dává její populární jméno mlhovina Fetus, i když planetární mlhoviny se zrodem hvězd nesouvisí. Místo toho mlhoviny jako je NGC 7008 vznikají při krátké fázi, kterou procházejí slunci podobné hvězdy při konci svého života. Tyto hvězdy odhazují svoje vnější vrstvy, ochlazují se a nakonec skončí jako bílí trpaslíci, podobně jako hvězda ve středu NGC 7008. Na tomto barevném obrázku je také sice nesouvisející, ale přesto nádherná zlatě modrá podvojná soustava hvězd těsně pod NGC 7008.

Štítky: Planetární mlhovina, NGC 7008