Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. listopad 2008

Spektra východního Závoje

Uznání a copyright: Paul Mortfield, Stefano Cancelli

Sezóna Halloweenu se vyznačuje hrozivými letícími formacemi a křiklavými barvami. Ty také vystupují na tomto podrobném snímku východní části Závojové mlhoviny. Závojová mlhovina samotná je velkým zbytkem po supernově, rozpínajícím se mrakem trosek po smrtícím výbuchu hmotné hvězdy. Zatímco Závojová mlhovina má zhruba kruhový tvar a na obloze v souhvězdí Labutě pokrývá téměř 3 stupně, tak tato východní část má jen asi 1/2 stupně, což je asi zdánlivá velikost Měsíce. To tedy odpovídá 12 světelným rokům v odhadované vzdálenosti Závojové mlhoviny 1400 světelných let od Země. Na tomto kompozitu z obrazových dat přes úzkopásmové filtry je emise z atomů vodíku vidět červeně a silná emise atomů kyslíku je vidět v zelených odstínech. V západní části Závojové mlhoviny leží další sezónní zjevení, mlhovina Koště čarodějnice.

Štítky: Zbytek supernovy, Závojová mlhovina, Ngc6960

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.

C/2017 K2 PnaStarrs

Kométa je na snímku vľavo dole, vpravo hore je hviezda Cebalrai z Hadonosa.