Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. listopad 2008

Kosmická pavučina mlhoviny Tarantule

Uznání a copyright: Joseph Brimacombe

V blízké galaxii Velké Magellanovo mračno se nachází ohromná hvězdotvorná oblast 30 Doradus, která byla ovšem nejprve katalogizovaná jako hvězda. Pavoučí vzhled může za její populární název mlhovina Tarantule, i když tato tarantule má asi 1000 světelných let a nachází se asi 180 000 světelných let daleko v souhvězdí Mečouna (Dorado). Pokud by se mlhovina Tarantule nacházela ve vzdálenosti k Zemi nejbližší hvězdné porodnice Mlhoviny Orion (1500 světelných let), tak by na obloze pokrývala asi 30 stupňů (60 měsíčních úplňků). Vřetena ramen mlhoviny Tarantule obklopuje hvězdokupa NGC 2070, která obsahuje jedny z nejjasnějších a nejhmotnějších známých hvězd. Tento vědecky vybarvený obraz zobrazuje v mlhovině spletité podrobnosti. Kosmická Tarantule se také nachází poblíž nejbližší nedávné supernovy.

Štítky: Hvězdokupa, Star-formation, Lmc, 30 Doradus, Ngc2070