Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. listopad 2008

Obnoveno: První snímek Země z Měsíce

Uznání: NASA/LOIRP

Na snímku nahoře je první vůbec kdy pořízený snímek Země z Měsíce. Snímek pořídila v roce 1966 družice Lunar Orbiter 1 a tehdejší novináři jej označili za snímek století. Tento snímek byl pořízen asi dva roky před tím, než posádka Apolla 8 zachytila svoji slavnější barevnou verzi. Moderní technika nedávno umožnila obnovit snímky ze starých datových nosičů jako jsou pásky Lunar Orbiter s vyšším rozlišením, než kdy předtím. Obnovu snímku nahoře vedla Nancy Evans jako součást projektu obnovy snímků z Lunar Orbiterů. Snímky jako je ten nahoře obsahují více než jen estetickou hodnotu, srovnání s nedávnými vysokorozlišujícími snímky Měsíce umožňuje zkoumat proměny Měsíce.

Štítky: Měsíc, Země, Restored

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konfigurace Venuše a Měsíce nad západním obzorem