Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. listopad 2008

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. listopad 2008

HR 8799: Objev hvězdy s více planetami

Uznání: C. Marois et al., NRC Canada

Jak obvyklé jsou planetární soustavy jako je naše sluneční soustava? Za dvanáct let do roku 2008 bylo nalezeno přes 300 kandidátů planetárních soustav obíhajících hvězdy. Žádný ale nebyl přímo zobrazen, jen několik vykazovalo náznaky více planet a mnoho z nich mělo planetu velikosti Jupiteru uvnitř dráhy Merkuru. Minulý týden byl ovšem spolu s nedávnými snímky Fomalhautu b zveřejněn i snímek nahoře s prvními potvrzenými snímky planet obíhajících kolem vzdálené slunci podobné hvězdy. HR 8799 má hmotnost asi 1.5 násobku našeho Slunce a nachází se asi 130 světelných let od Slunce ve vzdálenosti podobné mnoha na obloze snadno viditelným hvězdám. Snímek nahoře z 10 m Keckova dalekohledu na Havaji v infračerveném světle zachycuje tři planety, které obíhají kolem uměle zatmělé centrální hvězdy. Podobný snímek zachytil i 8m dalekohled Gemini Sever. Každá planeta má nejspíš několikanásobnou hmotu Jupiteru, ale i ta nejvnitřnější planeta označená d obíhá vně dráhy Neptunu. I když planetární soustava HR 8799 se od naší sluneční soustavy významně liší, tak je jasnou demonstrací toho, že složité planetární soustavy existují, tedy i soustavy, které by případně mohly obsahovat planety jako Země.

Štítky: Planety, Extrasolar, HR 8799

27. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 7. do 10. 7. 2022. Měsíc bude v první čtvrti. Planety jsou vidět na ranní obloze. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) se pohybuje souhvězdím Hadonoše. Aktivita Slunce je nízká. SLS je zpět ve VAB po úspěšném testu. Starship 24 a Super Heavy B7 poprvé se všemi motory. Před čtvrtstoletím se podařilo první úspěšné přistání na Marsu od mise Viking ze sedmdesátých let 20. století.