Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. leden 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. leden 2009

Kulová hvězdokupa NGC 2419

Uznání a copyright: Richard Hammar

Dva ze tří výrazných objektů na tomto teleskopickém snímku ze zádumčivého nevýrazného souhvězdí Rysa (Lynx) jsou nedaleké hvězdy s paprsky. Tím třetím objektem je vzdálená kulová hvězdokupa NGC 2419 ve vzdálenosti skoro 300 000 světelných let. NGC 2419 se někdy nazývá mezigalaktický tulák, což je titul, který bere v úvahu skutečnost, že třeba vzdálenost k satelitní galaxii Mléčné dráhy k Velkému Magellanovu mračnu je jen asi 160 000 světelných let. NGC 2419 se co do velikosti podobá jiným velkým kulovým hvězdokupám jako je třeba Omega Centauri, samotná je jasná, ale jeví se slabá, protože je tak daleko. NGC 2419 může být ve skutečnosti extragalaktického původu, může být například pozůstatkem malé galaxie, kterou Mléčná dráha zachytila a rozrušila. Její extrémní vzdálenost ji činí obtížnou ke studiu a ke srovnání jejích vlastností s jinými kulovými hvězdokupami, které sídlí v halu naší Mléčné dráhy.

Štítky: Globular star cluster, Ngc2419, Intergalactic wanderer

Planetární mlhovina M27 "Činka".