Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. březen 2009

Mlhovina Helix z observatoře La Silla

Uznání: WFI, MPG/ESO 2.2-m Telescope, La Silla Obs., ESO

Bude takto jednou vypadat naše Slunce? Mlhovina Helix je jedním z nejjasnějších příkladů planetární mlhoviny, mračna plynu vytvořeného ke konci života Slunci podobné hvězdy. Plyn z vnějšku hvězdy vyvržený do vesmíru se od nás jeví, jako při pohledu do šroubovice. Zbytek centrálního jádra hvězdy je odsouzen stát se bílým trpaslíkem a září světlem natolik energetickým, že u dříve vyvrženého plynu způsobuje fluorescenci. Mlhovina Helix má označení NGC 7293, nachází se asi 700 světelných let daleko v souhvězdí Vodnáře (Aquarius) a měří asi 2,5 světelného roku. Snímek nahoře pořídila kamera Wide Field Imager na 2,2 m dalekohledu Evropské jižní observatoře v La Silla. Na tomto podrobném snímku vnitřního okraje mlhoviny Helix jsou též vidět komplexní uzlíky neznámého původu.

Štítky: Planetární mlhovina, Mlhovina Helix, La Silla