Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. březen 2009

IC 5146: Mlhovina Kukla

Uznání a copyright: Neil Fleming, David Plesko

Uvnitř mlhoviny Kukla je nově se rozvíjející hvězdokupa. Tato krásná mlhovina katalogizovaná jako IC 5146 je široká téměř 15 světelných let a nachází se asi 4000 světelných let daleko v severním souhvězdí Labutě (Cygnus). Podobně jako jiné hvězdotvorné oblasti vyniká červenou barvou ze zářícího vodíku excitovaného mladými, horkými hvězdami a modrou barvou z hvězdného světla odráženého prachem na okraji jinak neviditelného molekulárního mračna. Jasná hvězda ve středu mlhoviny je nejspíš stará jen několik set tisíc let a jak v zárodečném mračnu prachu a plynu vyčišťuje dutinu, tak vyvolává záři mlhoviny. Tento výjimečně hluboký barevný pohled na mlhovinu Kukla zaznamenává uvnitř i okolo této prašné hvězdné porodnice jemné útvary.

Štítky: Star-formation, Molekulární mračno, Cocoon Nebula, Ic5146

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.