Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. březen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. březen 2009

Signály z podivného vesmíru

Uznání: High-Z Supernova Search Team, HST, NASA

Před jedenácti lety byly poprvé prezentovány výsledky, které ukazovaly, že většina energie v našem vesmíru není ve hvězdách nebo v galaxiích, ale že se váže k samotnému prostoru. Jazykem kosmologů: velká kosmologická konstanta přímo vyplývá z nových pozorování vzdálených supernov. Návrhy na kosmologickou konstantu (lambda) nebyly nové a existovaly už od počátků moderní relativistické kosmologie. Takové návrhy ovšem nebyly u astronomů populární, jelikož lambda nebyla oblíbena jako pravděpodobná složka vesmíru, protože hodnota lambda je značně omezena jinými pozorováními a protože méně podivné kosmologie bez lambda dokázaly dříve data dobře vysvětlit. Za pozornost stojí poměrně přímá a spolehlivá metoda pozorování a dobrá reputace vědců, kteří prováděli výzkumy. Za posledních jedenáct let pokračovaly nezávislé týmy astronomů ve shromažďování dat, které zdá se potvrzují existenci temné energie a vzrušující výsledek v současnosti se zrychlujícího se vesmíru. Jeden z těchto spolupracujích týmů pořídil obrázek supernovy nahoře, která se objevila v roce 1994 na okraji spirální galaxie.

Štítky: Vesmír, Kosmologie, Sign