Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. červen 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. červen 2009

Prach a hvězdy v Jižní koruně

Uznání a copyright: Andrey Oreshko

Tímto teleskopickým pohledem u severní hranice Jižní koruny (Corona Australis) plném hvězd se proplétají mračna kosmického prachu. Nejhustší část prachového mračna je asi 8 světelných let dlouhá, pravděpodobně vzdálená méně než 500 světelných let a efektivně zaclání světlo ze vzdálenějších hvězd pozadí v Mléčné dráze. U vrcholu mračna (vpravo nahoře) je skupina nádherných reflekčních mlhovin katalogizovaných jako NGC 6726, 6727, 6729 a IC 4812. Charakteristická modrá barva pochází od světla horkých hvězd, které odráží kosmický prach. Ta menší žlutavá mlhovina (NGC 6729) obklopuje mladou proměnnou hvězdu R Coronae Australis. V levém horním rohu je vidět majestátní kulová hvězdokupa NGC 6723. I když se zdá, že je NGC 6723 součástí této skupiny, tak ve skutečnosti leží ve vzdálenosti téměř 30 000 světelných let, daleko za mračny prachu Jižní koruny.

Štítky: Prach, Hvězdy, Corona australis