Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. červenec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. červenec 2009

Neznámý tmavý materiál na Merkuru

Uznání: MESSENGER, NASA, JHU APL, CIW

Co je to za podivný materiál na Merkuru? Kosmická sonda MESSENGER při průletu kolem Merkuru v minulém řijnu zobrazila hodně z nejvnitřnější planety Sluneční soustavy do nevídaných podrobností. Jak už je ve vědě běžné, nová data přináší nové záhady. Velký kráter vpravo dole na snímku nahoře o průměru asi 100 kilometrů má ve svém středu neobvyklý tmavý materiál neznámého složení. Zdá se, že tmavost tohoto materiálu není způsobena stíny, jelikož Slunce bylo při pořizování tohoto snímku skoro v zenitu. Jedna z hypotéz tvrdí, že tento tmavý materiál byl odkryt z pod povrchu Merkuru při impaktu, který vytvořil kráter v okolí. Pokud je tomu opravdu tak, tak složení té tmavé látky může být podobné se složením některých záhadných tmavých prstenců, kteé byly nedávno na Merkuru objeveny. A nebo by se tento tmavý materiál mohl vztahovat k neobvyklému složení impaktních hornin. Předtím, než MESSENGER v roce 2011 vystoupí na orbitu, tak ještě jednou v tomto roce prolétne kolem Merkuru.

Štítky: Merkur, Messenger, Dark terrain