Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. listopad 2009

Kráter Stickney

Uznání: HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA

Kráter Stickney, největší kráter na marťanském měsíci Fobos, se jmenuje po Chloe Angeline Stickney Hall, matematičce a ženě astronoma Asapha Halla. Asaph Hall objevil v roce 1877 oba měsíce rudé planety. Kráter Stickney má při svém rozměru přes 9 kilometrů skoro polovinu průměru samotného Fobosu a je tak velký, že impakt, který kráter vytvořil, tento malý měsíček skoro roztříštil. Tento krásný snímek kráteru Stickney a okolí se zpracovanými barvami pořídila kamera HiRISE na palubě družice Mars Reconnaissance Orbiter, když v březnu 2008 prolétala asi 6 tisíc kilometrů od Fobosu. I když je povrchová gravitace na asteroidu podobnému Fobosu menší než 1/1000 gravitace pozemské, tak čáry naznačují, že v průběhu doby nějaký volný materiál po stěnách kráteru sklouznul dovnitř. Světle modré oblasti u prstence kráteru naznačují poměrně čerstvě exponovaný materiál. Původ podivných rýh na povrchu je sice záhadou, ale může se vztahovat k impaktu, který kráter vytvořil.

Štítky: Mars, Phobos, Stickney crater, Asaph hall, Chloe angeline stickney