Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. listopad 2009

Hloubkové pole Prstencové mlhoviny

Uznání a copyright: Vicent Peris (DSA / OAUV / PixInsight), Jack Harvey (DSA / SSRO),
Steve Mazlin (DSA / SSRO), Jose Luis Lamadrid (DSA / ceFca), Ana Guijarro (CAHA), RECTA, DSA.

Prstencová mlhovina (M57) vzdálená asi 2000 světelných let v hudebním souhvězdí Lyra je dobře známá i pozorovatelům s malým dalekohledem. Centrální prstenec má průměr asi jeden světelný rok, ale tato pozoruhodná hloubková expozice - spojené úsilí kombinující data ze tří různých dalekohledů - zkoumá smyčky vláken zářícího plynu, které dosahují od centrální hvězdy mlhoviny mnohem dále. Je samozřejmé, že zářivý materiál na tomto dobře prostudovaném příkladu planetární mlhoviny nepochází z planety. Jde o plynný obal, který představuje vnější vrstvy vyvržené z umírající, slunci podobné hvězdy. Tento pozoruhodný kompozitní obraz obsahuje úzkopásmová data zaznamenaná v emisi atomů vodíku (ve fialové) ve viditelném světle a emisi molekul vodíku (v červené) v blízkých infračervených vlnových délkách. Vpravo nahoře je vidět mnohem vzdálenější spirální galaxie IC 1296.

Štítky: Prstencová mlhovina, Deep field, M57