Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. listopad 2009

M57: Prstencová mlhovina

Uznání: H. Bond et al., Hubble Heritage Team (STScI/AURA), NASA

Vypadá to jako prsten na obloze. Astronomové si před stovkami let na obloze všimli mlhoviny neobvyklého tvaru. Toto mračno plynu je nyní známo pod populárním názvem Prstencová mlhovina, též M57 nebo NGC 6720. Nyní se ví, že se jedná o planetární mlhovinu, plynové mračno vznikající na konci života hvězd, které se podobají Slunci. Prstencová mlhovina je jednou z nejjasnějších planetárních mlhovin na obloze a lze ji spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Lyra. Prstencová mlhovina leží asi 4000 světelných let daleko a má průměr zhruba 500 krát větší, než naše Sluneční soustava. Na tomto obrázku z Hubblova kosmického dalekohledu z roku 1998 jsou vidět prachová vlákna a globule i daleko od centrální hvězdy. To pomáhá uvědomit si, že Prstencová mlhovina není kulová, ale válcová.

Štítky: Planetární mlhovina, Prstencová mlhovina, M57