Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. listopad 2009

Střed M83 z vylepšeného Hubbla

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScI/AURA); Acknowledgement: R. O'Connell (U. Virginia)

Co se děje ve středu spirální galaxie M83? Podle toho jak to vypadá, tak téměř všechno. M83 je jedna z nejbližších spirálních galaxií vůči naší vlastní Mléčné dráze a ze vzdálenosti 15 miliónů světelných let se jeví poměrně normální. Prohlídka jádra M83 nejnovějšími dalekohledy ovšem ukazuje střed jako energetické a rušné místo. Na snímku nahoře z nově instalované širokoúhlé kamery Wide Field Camera 3 připojené k nedávno zlepšenému Hubblovu kosmickému dalekohledu, jsou jasné nově vzniklé hvězdy a obrovské pásy tmavého prachu. Snímek s podobnou perspektivou z rentgenové observatoře Chandra ukazuje, že tato oblast je bohatá také na velmi horký plyn a malé jasné zdroje. Na snímku nahoře lze najít zbytky asi 60 výbuchů supernov.

Štítky: M83, Prachové pásy, Southern Pinwheel