Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 2009

Jasné Slunce a srpek Země z kosmické stanice

Uznání: STS-129 Crew, NASA

Toto je jeden z těch pohledů z Mezinárodní kosmické stanice, které berou dech. Když minulý týden tuto orbitální základnu navštívil raketoplán Atlantis, tak venku z okna bylo vidět Slunce, srpek Země a dlouhé rameno slunečních panelů. Do pohledu jsou superponovány odrazy z okna i hexagonální artefakty objektivu kamery. Raketoplán přistál v pátek po úspěšné 10 denní výpravě, při které rozšířil a dozásobil ISS. Výprava raketoplánu s označením STS-129 přivezla zpátky na Zemi astronautku Nicole Stott, která na ISS pracovala jako letová inženýrka pro posádky Expedic 20 a 21.

Štítky: Slunce, Země, Kosmická stanice

25. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 20. 6. do 26. 6. 2022. Nastává letní slunovrat, začíná astronomické léto. Měsíc bude v poslední čtvrti. Ráno můžeme vidět všechny okem viditelné planety v pořadí, jak jdou od Slunce. Mezinárodní vesmírná stanice vykonává své přelety přes Slunce i Měsíc. Kometa C/2017 K2 (PanSTARRS) prochází kolem hvězdokupy IC 4665. Uskutečnily se tři starty Falconu 9 ve dvou dnech. Očekáváme také start rakety Ariane 5 a možná i Electronu s technologickou družicí na dráhu kolem Měsíce. Před 100 lety se narodil britský astronom zabývající se Měsícem Ewen Whitaker a 95 let uplynulo od narození známého amatérského objevitele komet Williama Bradfielda.