Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2009

NGC 6992: Vlákna Závojové mlhoviny

Uznání a copyright: Daniel Lopez (Observatorio del Teide)

Potrhaná vlákna, to je všechno co zbylo po hvězdě v Mléčné dráze. Asi před 7500 lety vybuchla supernova, která po sobě zanechala Závojovou mlhovinu, neboli též Smyčku v Labuti. Rozpínající se mračno bylo tehdy asi tak jasné, jako Měsíc a lidé, kteří tehdy žili na úsvitu psané historie je mohli pozorovat celé týdny. Výsledný zbytek po supernově dnes zeslábnul a je nyní viditelný i malým dalekohledem v souhvězdí Labutě (Cygnus). Pozůstávající Závojová mlhovina je fyzicky obrovská a přestože se nachází ve vzdálenosti asi 1400 světelných let, tak na obloze pokrývá pětinásobek velikosti úplňku. Pečliví čtenáři by měli být schopni identifikovat vlákna vlevo dole na snímcích kompletní Závojové mlhoviny. Snímek nahoře je mozaikou z 2,5 m dalekohledu Isaaca Newtona observatoře Roque de los Muchachos na Kanárských ostrovech.

Štítky: Zbytek supernovy, Závojová mlhovina, Ngc 6992