Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. prosinec 2009

Galaxie s polárním prstencem NGC 660

Uznání a copyright: Immo Gerber and Dietmar Hager (TAO)

NGC 660 poblíž středu tohoto spletitého pole galaxií plave v hranicích souhvězdí Ryb (Pisces). Pekuliární vzhled této 20 miliónů světelných let vzdálené galaxie se označuje jako galaxie s polárním prstencem. Galaxie s polárním prstencem jsou vzácným typem galaxií s podstatnou částí populace hvězd, plynu a prachu obíhající v prstenci skoro v pravém úhlu k rovině plochého galaktického disku. Tato bizarní konfigurace by mohla být způsobena náhodně zachyceným materiálem z procházející galaxie diskem galaxie, přičemž se zachycené trosky rozptýlily do rotačního prstence. Galaxie s polárním prstencem mohou být využity při výzkumu tvaru jinak neviditelného hala temné hmoty výpočtem gravitačního vlivu temné hmoty na rotaci prstence a disku. Prstenec v NGC 660 má asi 40 000 světelných let a je širší než disk.
Oprava:Pavel Pojar upozornil na správné znění slova bizarní.

Štítky: Temní hmota, Galaxie, Polární prstenec, Ngc660