Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. prosinec 2009

Jižní Geminidy

Uznání a copyright: Phil Hart

Na tomto kompozitním snímku je přinejmenším 34 meteorů, které pršely australskou oblohou při každoroční spršce Geminid. Prachové částice rozeseté po dráze už zaniklé komety Phaethon se po proniknutí do zemské atmosféry odpařují a způsobují nádhernou podívanou. Ačkoliv všechny částice putují vedle sebe po paralelních drahách, tak u výsledných viditelných drah v atmosféře se zdá, že zřetelně vybíhají z jediného bodu na obloze nedaleko dvojice hvězd v Blížencích Castor a Pollux vpravo dole. Efekt radiantu vzniká perspektivou, jelikož se zdá, že se paralelní dráhy v dálce sbíhají. Obraz kombinuje krátké expozice jednotlivých meteorů pořizované během 2 hodin 14. prosince ráno s jedinou dlouhou expozicí, která ukazuje i hvězdy pozadí se Síriem nahoře a souhvězdím Orionu vlevo. Slabé hvězdy a mlhoviny stopují středem obrázku Mléčnou dráhu. Ta hvězda navíc v Blížencích (Gemini) blízko radiantu je ve skutečnosti záblesk téměř stacionárního meteoru.

Štítky: Meteor, Meteorický roj, Southern hemisphere, Radiant, Geminids

3. vesmírný týden 2020

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 1. do 19. 1. 2020. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer září jasná planeta Venuše, vidět lze i Neptun a Uran. Ráno je vidět Mars. Merkur a Saturn jsou úhlově blízko Slunci. Kometu C/2017 T2 můžeme opět pozorovat na večerní obloze. Na úspěchy raket Falcon 9 a CZ-3B by v tomto týdnu určitě chtělo navázat několik dalších. Uběhlo 15 let od přistání pouzdra Huygens na Titanu.

Snímek komety C/2017 T2 (PANSTARRS)

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se téměř v zenitu v souhvězdí Persea. Atmosférické podmínky byly podprůměrné.