Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. prosinec 2009

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. prosinec 2009

Geminida nad Údolím monumentů

Uznání a copyright: Wally Pacholka (AstroPics.com, TWAN)

Očekává se, že letošní Geminidy předvedou pěkné představení. Každoroční meteorický roj Geminid vzniká při průletu Země prašnými troskami dnes už zaniklé komety Phaethon a letos je jeho maximum předpovězené na 14. prosinec kolem 0510 UT (6:10 SEČ). Pozorovatelé na severní polokouli na ně budou mít lepší výhled a na snímcích Geminid prolétajících noční oblohou by mohla být i taková zimní krajina jako na tomto zasněženém snímku Geminidy z roku 2007 nad buttes (věžemi) v Údolí monumentů na jihozápadě Spojených Států. Stopa meteoru míří zpátky do radiantu tohoto roje v souhvězdí Blíženců (Gemini) a to vlevo nahoře, těsně mimo okraj této scény. Vpravo nahoře jsou spolu s Rigelem i hvězdy z meče a pásu Orionu. Nad východním obzorem jsou jasné hvězdy Procyon (vlevo) a Sirius. Ty dvě věže hodně vlevo jsou známy jako Rukavice, jasná připomínka toho, co budete potřebovat při pozorování meteorů ve studené prosincové noci.

Štítky: Meteor, Meteorický roj, Geminids, Monument Valley