Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. únor 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. únor 2010

Na orbitu po vodě

Uznání a copyright: James Vernacotola

32. výprava raketoplánu k Mezinárodní kosmické stanici STS-130 opustila planetu Zemi 8. února. Na této dvouminutové časové expozici je vidět dlouhý, ladný oblouk směrem k východu při jejím časném ranním startu na orbitu z rampy 39A Kennedyho kosmického střediska. Dobře komponovaný snímek také ukazuje vodní odraz z mostu Intracoastal Waterway (vodní cesty uvnitř pobřeží) v Ponte Vedra na Floridě, asi 115 mil severně od místa startu. Na nebeském pozadí stále ještě tmavé oblohy zanechaly svoje vlastní krátké stopy ubývající Měsíc s hvězdami. Ta nejjasnější hvězdná stopa poblíž Měsíce pochází od rudého veleobra Antares, alfa hvězdy v souhvězdí Štíra (Scorpius).

Štítky: Měsíc, Antares, Launch, Sts-130, Intracoastal waterway

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem