Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2010

Fobos z Mars Expressu

Uznánít: G. Neukum (FU Berlin) et al., Mars Express, DLR, ESA

Proč tento malý objekt obíhá kolem Marsu? Původ Fobosu, většího ze dvou měsíců Marsu, zůstává neznámý. Fobos a Deimos se velice podobají asteroidům typu C, ovšem gravitační zachycení takových asteroidů, cirkularizace jejich dráhy a přivedení do roviny rovníku Marsu se nezdá pravděpodobné. Na snímku nahoře je Fobos tak, jak ho minulý týden při svém průletu zachytila družice ESA Mars Express, která začala kolem Marsu obíhat v roce 2003. Do velkých podrobností je vidět nepravidelný tvar Fobosu s podivně tmavým terénem, četnými neobvyklými rýhami a řetězcem kráterů, který protíná střed snímku. Fobos má délku asi jen 25 kilometrů a nemá dostatečnou gravitaci, která by ho směstnala do koule. Fobos obíhá tak blízko Marsu, že někdy v příštích 20 miliónech letech slapové zpomalování tento měsíc ze suti rozmělní do prstence, jehož jednotlivé kusy budou pomalu klesat po spirále až nakonec dopadnou na rudou planetu. Příští rok má odstartovat ruská sonda Phobos-Grunt určená k přistání na Fobosu.

Štítky: Mars, Phobos, Mars express

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.