Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. duben 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. duben 2010

Širokoúhle: Mlhovina Kočičí tlapka

Uznání: ESO, DSS2

Mlhoviny bývají možná nejslavnější, když se podobají dobře známým tvarům, stejně jako když se kočky dostanou do potíží. Nicméně žádná známá kočka by nevytvořila rozsáhlou mlhovinu Kočičí tlapka, která je vidět ve Štíru (Scorpius). Kočičí tlapka je emisní mlhovina červené barvy, která pochází z hojných ionizovaných atomů vodíku a je 5500 světelných let daleko. Je též známa jako mlhovina Medvědí dráp nebo NGC 6334 a teprve v několika minulých miliónech let zde vznikly hvězdy skoro desetkrát hmotnější než Slunce. Na obrázku nahoře je širokoúhlý hloubkový snímek mlhoviny Kočičí tlapka, který pochází z Digitalizované přehlídky oblohy.

Štítky: Wide field, Cat's Paw Nebula, NGC 6334

40. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 4. 10. do 10. 10. 2021. Měsíc bude v novu a vynoří se na večerní obloze. Nastane jeho konjunkce s Venuší. Aktivita Slunce je nízká, ale poslední měsíce ukázaly, že roste poněkud rychleji, než se očekávalo. K ISS má odstartovat kosmická loď Sojuz MS-19 s jedním profesionálním kosmonautem a dále dvojicí režisér-herečka. Mezitím u stanice proběhlo zkušební předokování Sojuzu MS-18 a odletěl nákladní Dragon. Zemřel český astronom a astrofyzik Boris Valníček. Před 175 lety byl objeven Neptunův měsíc Triton. Stalo se tak asi dva týdny po objevu planety.

Skvrny na Slunci s Filtrem