Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. duben 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. duben 2010

NGC 1055: Galaxie v krabici

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.), Collaboration: David Martinez-Delgado (MPIA, IAC), et al.

Velká a krásná spirální galaxie NGC 1055 je dominantním členem malé skupiny galaxií vzdálené zhruba 60 miliónů světelných let v hrozivém souhvězdí Cetus [Velryba]. Tento z boku viděný vesmírný ostrov měří asi 100 000 světelných let a co do velikosti se podobá naší vlastní Mléčné dráze. V popředí tohoto kosmického portrétu NGC 1055, tedy uvnitř Mléčné dráhy, jsou vidět barevné paprsčité hvězdy. Hloubkový snímek kromě houfu ještě vzdálenějších galaxií ještě ukazuje zvláštní vnitřní krabicovité halo, které se rozpíná daleko nad a pod prašnou rovinu této galaxie. Halo samotné je protkáno slabými, úzkými strukturami a mohlo by představovat zamíchané a rozprostřené trosky ze satelitní galaxie rozbité větší spirálou někdy před 10 miliardami let.

Štítky: Spirální galaxie, Halo, Satellite galaxy, Ngc1055, Star stream