Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. duben 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. duben 2010

Planetární mlhovina Mz3: Mlhovina Mravenec

Credit: R. Sahai (JPL) et al., Hubble Heritage Team, ESA, NASA

Proč není tento mravenec jako velká koule? Planetární mlhovina Mz3 je odvržena hvězdou podobnou našemu Slunci, které je jistě kulaté. Proč potom plyn, který proudí pryč, vytváří mlhovinu ve tvaru mravence, která zjevně kulatá není. Mezi vodítka, proč tomu tak je, může patřit vysoká rychlost 1000 kilometrů za sekundu vyvrhovaného plynu, světelný rok dlouhá struktura a magnetismus hvězdy, viditelné nahoře ve středu mlhoviny. Jednou možnou odpovědí je, že Mz3 skrývá druhou, slabší hvězdu, která obíhá v blízkosti jasné hvězdy. Další hypotéza praví, že plyn rozstřikuje vlastní rotace hvězdy a magnetické pole. Jelikož centrální hvězda vypadá podobně jako naše vlastní Slunce, tak astronomové doufají, že lepší pochopení historie tohoto kosmického mravence může poskytnout užitečný náhled do pravděpodobné budoucnosti našeho vlastního Slunce a Země.

Štítky: Planetární mlhovina, Ant Nebula, Mz 3