Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. květen 2010

Severní a Jižní sova

Uznání a copyright: Don Goldman

Na tomto neobvyklém srovnání planetárních mlhovin, které zachycuje jejich barevné teleskopické portréty, září zpátky k Zemi dvě kosmické sovy. Vlevo je M97 v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major), na severní polokouli též známá jako Soví mlhovina. Vpravo je její vizuální protějšek, jižní Soví mlhovina v souhvězdí Hydry, katalogizovaná jako PLN 283+25.1. Obě mlhoviny jsou pozoruhodně symetrické, kulaté a jsou podobné velikosti, měří asi 2 světelné roky, neboli asi 2000 násobek průměru Neptunovy dráhy. Planetární mlhoviny vznikají v závěrečné fázi života Slunci podobných hvězd, to je způsob zániku, který čeká naše Slunce, až se za dalších 5 miliard let vyčerpá nukleární palivo. Oba snímky vznikly s použitím úzkopásmových filtrů a odlišného mapování barev. Snímek jižní Sovy také obsahuje širokopásmová data, takže přináší i okolní hvězdné pole.

Štítky: Planetární mlhovina, M97, Owl nebula, Pln283+25.1