Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. květen 2010

Antény

Uznání a copyright: Star Shadows Remote Observatory and PROMPT/CTIO
(Jack Harvey, Steve Mazlin, Rick Gilbert, and Daniel Verschatse)

V jižním souhvězdí Havrana (Corvus) ve vzdálenosti asi 60 miliónů světelných let dochází ke srážce dvou velkých galaxií. Ovšem hvězdy v obou galaxiích katalogizovaných jako NGC 4038 a NGC 4039 se během asi miliardu let dlouhé události nesrážejí. Místo toho se ovšem srážejí jejich velké mraky molekulárního plynu a prachu a u středu tohoto kosmického vraku vyvolávají epizody bouřlivého vznikání hvězd. Tento nádherný pohled, který pokrývá asi 500 tisíc světelných let, také odhaluje nové hvězdokupy a hmotu, která byla náhodou gravitačními slapovými silami vymrštěna daleko ze scény. Vizuální vzhled daleko vymrštěných obloukovitých struktur dal páru těchto galaxií pochopitelně jejich jméno - Antény.

Štítky: Molekulární mračno, Ngc4038, Ngc4039, Galaxy collision