Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. květen 2010

Antény

Uznání a copyright: Star Shadows Remote Observatory and PROMPT/CTIO
(Jack Harvey, Steve Mazlin, Rick Gilbert, and Daniel Verschatse)

V jižním souhvězdí Havrana (Corvus) ve vzdálenosti asi 60 miliónů světelných let dochází ke srážce dvou velkých galaxií. Ovšem hvězdy v obou galaxiích katalogizovaných jako NGC 4038 a NGC 4039 se během asi miliardu let dlouhé události nesrážejí. Místo toho se ovšem srážejí jejich velké mraky molekulárního plynu a prachu a u středu tohoto kosmického vraku vyvolávají epizody bouřlivého vznikání hvězd. Tento nádherný pohled, který pokrývá asi 500 tisíc světelných let, také odhaluje nové hvězdokupy a hmotu, která byla náhodou gravitačními slapovými silami vymrštěna daleko ze scény. Vizuální vzhled daleko vymrštěných obloukovitých struktur dal páru těchto galaxií pochopitelně jejich jméno - Antény.

Štítky: Molekulární mračno, Ngc4038, Ngc4039, Galaxy collision

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.