Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2010

M87: Eliptická galaxie s výtryskem

Uznání a copyright: Adam Block, Mt. Lemmon SkyCenter, U. Arizona

Ve spirálních galaxiích kolem vybouleného galaktického jádra rotují v plochém disku majestátní zavinutá ramena mladých hvězd, plynu a prachu. Ale eliptické galaxie se zdají být jednodušší. Pro formování nových hvězd jim chybí plyn a prach a jejich náhodně obíhající starší hvězdy jim dávají elipsoidní (vejčitý) tvar. Přesto mohou být eliptické galaxie velmi velké. Ve středu tohoto teleskopického pohledu je dominantní galaxie Kupy galaxií v Panně, eliptická galaxie M87 (NGC 4486), která má průměr přes 120 000 světelných let a je větší než naše vlastní Mléčná dráha. M87 je ve vzdálenosti asi 50 miliónů světelných let a nejspíše hostí superhmotnou černou díru, která vyvrhuje vysokoenergetický výtrysk částic, který vyvěrá z centrální oblasti této obří galaxie. Na dobře zpracovaném obrazu je výtrysk z M87 vidět zhruba na pozici jedné hodiny. V poli jsou vidět i další galaxie včetně velkých eliptických z kupy v Panně NGC 4478 vpravo od středu a NGC 4476 u pravého okraje.
Oprava: Na přidání odkazu v textu upozornil Zolo Toth.

Štítky: Výtrysk, Kupa v Panně, M87, Agn, Elliptical galaxy