Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. červen 2010

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. červen 2010

Překroucená stopa meteoru nad Tenerife

Uznání a copyright: Juergen Rendtel (AIP Potsdam), IMO

Letěl tento meteor po překroucené dráze? Nikdo neví. Názory k uvážení jsou vítány. Meteory jsou typicky zrnka velikosti písku z komet, které se po vstupu do zemské atmosféry rozpadají. Rychle se pohybující meteor ionizuje molekuly v zemské atmosféře a ty pak při znovuzachycení elektronů následně září. Znatelně pokroucené dráhy meteorů byly pozorovány už dříve, ba dokonce i fotografovány, ale přiřazení takového chování pohybu samotného meteoru, a nikoliv větrem rozfoukané vlečce meteoru či pozorovateli, zůstává zatím kontraverzní. Meteor nahoře byl zachycen před dvěma týdny nad observatoří Teide na Tenerife na Kanárských ostrovech a zdá se, že se vychýlil až o několik obloukových minut, což si zkušený astrofotograf nemyslil, že by mohl přisoudit posuvu výsledné vlečky nebo pohybu montáže kamery. Pokud se opravdu jedná o překroucenou dráhu meteoru, tak důvodem by mohl být výrazně nesférický tvar meteoru, neuniformní složení nebo elektrický náboj. Neuniformní meteory se mohou například více odpařovat na jedné straně než na té druhé, a to může způsobovat kolébání rotujícího meteoru. Porozumění meteorům je důležité, protože meteory jsou kandidáti na osetí Země prebiotickými molekulami, které umožnily vývoj života.

Štítky: Meteor, Trail, Wobble

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka